سیگنال ژنراتور RF

سیگنال ژنراتور RF
دستگاه تولید سیگنال رادیو فرکانسی یا به عبارتی سیگنال ژنراتور RF، یکی از تجهیزات پایه ای و کاربردی برای اندازه گیری و تست محسوب می شوند. این‌گونه دستگاه ها برای اهدافی مانند تست مدارات رادیو فرکانسی و مایکروویو کاربردهای فراوانی دارند. در حقیقت این دستگاه یک سیگنال ژنراتور RF یا مایکروویو بوده که مولد سیگنال های دلخواه ما نیز است.
برخلاف دیگر تجهیزات تست، این سیگنال ژنراتور در مدار هیچ‌گونه اندازه گیری انجام نمی دهد. بلکه، شرایط صحیح و مورد نیاز را برای سایر ابزارهای سنجش کننده فراهم ‌آورده تا سیگنال های خروجی مدار را اندازه گیری کند.

سیگنال ژنراتور RF 

تجهیزاتی مانند سیگنال ژنراتور RF، یک نمونه از سیگنال ژنراتور ها هستند که در پهنای باندی تا حداکثر 150 گیگاهرتز تولید سیگنال می کنند. البته، این دستگاه از مدولاسیون آنالوگ نیز پشتیبانی می کند. در گذشته اینگونه دستگاه ها به عنوان تنظیم کننده در رادیو و تلویزیون به کار گرفته می شد. ولی، امروزه کاربرد این مولد سیگنال وسیع تر شده است و به تجهیزاتی مانند سیستم موقعیت یاب، وای فای و همچنین تست کننده فرستنده های مخابراتی نیز رسیده است.
محدوده فرکانسی تولید شده توسط یک سیگنال ژنراتور RF معمولی، بین 10 کیلو هرتز تا 6 گیگاهرتز است. این نوع ژنراتورها معمولا دو نمونه سیگنال آنالوگ و دیجیتال تولید می کنند. سیگنال ژنراتورهای دیجیتالی، جدیدتر هستند و عملکردی شبیه به اپراتورها دارند.
البته، برخی از انواع این تجهیزات به گونه ای ساخته می شوند که می توانند از تولید سیگنال تا 6 گیگاهرتز نیز فراتر بروند. برای مثال، یک دستگاه Lucid Tabor یک مجموعه‌ از ماژول های مختلف است که قادر است سیگنال های آنالوگی را تا 12 گیگاهرتز هم تولید کند. البته، یک تولید‌کننده سیگنال مایکروویوی می تواند سیگنال هایی تا فرکانس 20 گیگاهرتز نیز تولید نماید. این‌گونه ژنراتورها به دلیل سرعت بالا در سوئیچینگ، در انواع  قابل حمل، رومیزی و قابل نصب به بازار ارائه می شوند. 

 


سیگنال ژنراتور RF

قسمت‌های مختلف یک سیگنال ژنراتور RF

برای درک بهتر یک سیگنال ژنراتور RF، دانستن قسمت های درونی آن‌ موضوعی ضروری است. در این سیگنال ژنراتور تعدادی مدار وجود دارد که در موارد زیر عنوان شده اند:

مدار نوسانگر 

یکی از بخش های بسیار مهم در این سیگنال ژنراتور، اسیلاتور یا نوسانگر است. مولدِ فرکانسِ این قسمت می تواند انواع مختلفی از سیگنال ها را تولید کند. امروزه تقریبا در همه مولدهای سیگنال، اسیلاتور از نوع ترکیب کننده‌ فرکانس است. این اسیلاتور، دستورات را از کنترل کننده دریافت نموده و در فرکانس مورد نظر تنظیم می کند.

مدار تقویت‌کننده

تمامی سیگنال هایی که از مدار نوسانگر خارج می شود باید تقویت شوند. این کار با کمک مدار تقویت کننده انجام می گیرد. این مدار سیگنال را تا سطحی ثابت تقویت می کند. در این مدار دقت سطح سیگنال خروجی در تمام فرکانس ها حفظ می شود.

مدار تضعیف‌کننده 

تضعیف کننده، مداری است که در مسیر خروج سیگنال تولید شده، قرار داده می شود. دلیل این موضوع این است که مقدار امپدانس مرجع دقیقی به دست آید. همچنین، این مدار این قابلیت را دارد که سطح سیگنال خروجی ژنراتور را با دقت مورد نیاز تنظیم کند.

مدار کنترل‌کننده

درون این مولد پردازنده های پیشرفته وجود دارد تا کنترل دستی و امکان دریافت فرمان های کنترل از راه دور را انجام دهد. این پردازنده ها، کلیه عملکردهای دستگاه اندازه گیری را کنترل می کنند. برای انجام این کار، معمولا یک صفحه نمایش و پنل کنترل برای کاربران تعبیه شده است.

محدوده فرکانس

در یک سیگنال ژنراتور RF، محدوده فرکانسی یکی از مهم‌ترین پارامترها است. این ژنراتور باید تمامی محدوده‌های فرکانسی  RF مورد نیاز کاربر را پوشش دهد. چرا که این مولد برای تست کردن، ممکن است با هر نوع گیرنده، سروکار داشته باشد. 

بازه خروجی

بازه خروجی یک سیگنال ژنراتور RF، با دقت بالایی کنترل می شود. به دلیل اینکه خروجی این دستگاه باید سطحی ثابت داشته باشد. سپس، از یک مدار تضعیف کننده متغیر با درجه بالا، عبور داده خواهد شد. در پایان، بازه خروجی در بالاترین سطح مورد نیاز توسط آخرین تقویت کننده محدود و سطح ثابتی می شود.

 

سیگنال ژنراتور RF

 

مشخصات یک سیگنال ژنراتور RF

مشخصات فنی زیر باید در سیگنال های ژنراتور RF موجود باشد تا بتواند اندازه‌گیری دقیق و عملکرد صحیح، داشته باشد. این مشخصات فنی عبارتند از:
  • امکان تولید شکل‌های مختلف امواج‌
  • توانایی تولید سیگنال‌های مورد نیاز
  • سرعت کار مناسب
  • امکان ارتباط با PC 
  • ثبت و ذخیره سیگنال
  • همگام‌ کردن شکل موج‌ تولیدی‌ با سیگنال های خروجی
  • تعداد کانال های خروجی‌ معمول
  • نمایش اطلاعات فنی سیگنال خروجی
  • نویزپذیری پایین
  • امکان اعمال مدولاسیون‌ ‌روی سیگنال های AM،PSK،FM، PULSE و FSK   

انواع سیگنال ژنراتورهای RF

یک سیگنال ژنراتور RF براساس نیاز و در انواع مختلفی طراحی و تولید می شود. امروزه، با وجود پیشرفت‌ تکنولوژی خصوصا در حوزه طراحی، ساخت مدارهای الکترونیکی به شیوه های مختلفی انجام می شود. البته، باید توجه نمود باتوجه به توانایی بالای این تجهیزات، همچنان مفاهیم اساسی در این زمینه ثابت است. موارد زیر مهمترین انواع سیگنال ژنراتورهای  RF هستند.

سیگنال ژنراتورهای آزادگرد

امروزه از این نوع سیگنال ژنراتور کمتر استفاده قرار می شود. دلیل آن، این است که فرکانس تولیدی این نوع مولدها کمی نوسان دارد. گاهی اوقات، در این نوع سیگنال ژنراتور از ترانزیستورها استفاده شده که سطح عملکرد معمولی دارند. قیمت این نوع ژنراتور ارزان بود و برای استفاده کاربران مبتدی گزینه مناسبی است.

سیگنال ژنراتورهای ترکیبی (هماهنگ)

امروزه اغلب سیگنال ژنراتورهای RF از فناوری ترکیب فرکانسی استفاده می کنند. استفاده از این تکنولوژی سبب می شود که همه فرکانس ها به شکل مستقیم توسط یک صفحه کلید یا کنترل از راه دور تولید شده و سیگنال خروجی نیز در سطح دقیقی قرار داشته باشند. البته، دقت سیگنال خروجی به اسیلاتور نیز بستگی دارد. این مدار باید بتواند با دقت بسیار بالا، سیگنال را در فرکانس موردنظر ثابت نگه داشته تا سیگنال خروجی در سطح ثابت باقی بماند.

 

کاربردهای سیگنال ژنراتور RF

زمانیکه کار در رابطه با مخابرات باشد، در اغلب مواقع نیاز است که در این مدارها یک سیگنال برای تست با مشخصات دلخواه تولید شده و به مدار اعمال شود. از این‌ سیگنال ها، به عنوان ورودی مدار، نویز یا سیگنالی تحت هر عنوان دیگری که مدنظر کاربر باشد، استفاده می شود.
در این شرایط یک سیگنال ژنراتور RF برای تولید سیگنال های مخابراتی با نوع و فرکانس دلخواه، امکان تست و عیب یابی مدارها را فراهم می کند. در صنایع مخابرات و الکترونیک، تحقیق و توسعه، و یکپارچه سازی سیستم ها به این نوع سیگنال ژنراتورها نیاز است. سایر کاربردهای یک سیگنال ژنراتور RF موارد زیر هستند:
  • برای اهداف آزمایشی و آموزشی در مراکز پژوهشی و آزمایشگاه ها
  • به شکل گسترده در گیرنده های مخابراتی
  • برای تایید آزمایش های انواع سیستم ها
  • عیب یابی انواع مدارها و دستگاه ها
  • برای تست پاسخ دهی و تحریک انواع سیگنال ها
سیگنال ژنراتور RF

 

خرید سیگنال ژنراتور RF

اگر شما به دنبال انتخاب و تهیه این سیگنال ژنراتور هستید، پیش از تهیه باید به نکاتی فنی و غیرفنی، توجه نمایید. شما باید مطمئن شوید که دستگاه انتخاب شده، توانایی‌ تولید انواع فرکانس ها را داشته‌ باشد. در اینجا توصیه می شود که از یک تیم فنی، تحقیقاتی یا تولیدکننده راهنمایی بگیرید.
پیش از خرید، به برند و شرکت سازنده دستگاه توجه کنید. تولیدکننده، باید توسط سازمان های مربوطه تایید شده باشد. از قابلیت های ورودی و خروجی های برای اتصال به سایر دستگاه ها نیز اطمینان حاصل کنید. شما با خرید این محصول از آر اف کمپانی، از داشتن گارانتی و خدمات پس ‌از فروش خیالتان راحت است.

قیمت سیگنال ژنراتور RF

 قیمت یک سیگنال ژنراتور RF با توجه به موارد متعددی، تعیین می شود. چرا که عوامل مختلفی روی قیمت این دستگاه اثرگذار است. هر اندازه که شرکت سازنده یا مرکز عرضه کننده این دستگاه، تعهد بیشتر و کیفیت بالاتری ارائه دهد، قیمت آن بیشتر خواهد شد. بنابراین، اگر محصول ارزان ‌قیمت تهیه کنید، ممکن است در اندازه‌گیری ها خطا رخ دهد. 
برخورداری از خدمات پس از فروش نیز می تواند روی قیمت دستگاه اثرگذار باشد. بنابراین، از متخصصین و مشاورین با تجربه کمک بگیرید تا هزینه‌ پرداختی، برای شما مقرون به صرفه باشد. برای خرید محصولی باکیفیت‌ و دقیق بهتر است از کارشناسان آر اف کمپانی راهنمایی لازم را دریافت کنید. چراکه این شرکت انواع سیگنال ژنراتورهای RF را با قیمتی مناسب و گارانتی معتبر به شما عرضه خواهد کرد. 

سوالات متداول

کاربردهای عمده یک سیگنال ژنراتور RF چیست؟

از این ژنراتورها معمولا برای کاربردهایی مانند اهداف آزمایشی، آموزشی و طراحی مدارات پیشرفته استفاده می شود. در گیرنده ها، این اهداف در خدمت ارتباطات سلولی، انتقال اطلاعات، وای فای، و ماهواره های موقعیت‌ یابی هستند.

وظیفه اصلی این سیگنال ژنراتورها چیست؟

این‌گونه دستگاه ها با انجام تنظیمات دلخواه، قابلیت تولید فرکانس و انواع شکل موج، مدولاسیون و ولتاژ برای تنظیم و تست انواع دستگاه ها مخابراتی را دارند.

سیگنال ژنراتورهای جدید، معمولا از چه نوعی هستند؟

امروزه از سیگنال ژنراتورهای RF ترکیبی استفاده می‌کنند. چرا که از طریق یک صفحه کلید یا کنترل از راه دور کنترل شده و می تواند سیگنال های خروجی را در سطح دقیقی ثابت نگه دارد.
۲۹
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.
 

تحویل سریع

پشتیبانی 24 ساعته

ضمانت اصل بودن کالا

تعویض 7روزه

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

واردات، تهیه و توزیع انواع کابل و کانکتورهای مخابراتی RF، با بهترین کیفیت از معتبرترین کمپانی های جهان در کمترین زمان و با بهترین قیمت

فروشگاه آر اف با فراهم آوردن مجموعه ای از قطعات الکترونیک و انواع کابل و کانکتور توانسته به مقدار زیادی از نیازهای داخلی پاسخ دهد.
 
 
samandehi