انواع کانکتور الکترونیکی

انواع کانکتور الکترونیکی
زمانی که برای کامل کردن یک مدار به دنبال یک کانکتور باشید، به این نکته پی می برید که انواع مختلفی از این اتصال دهنده ها طراحی و تولید شده اند که هر یک کاربردهای خاصی را به خود اختصاص می دهند. معیارهای مختلفی برای دسته بندی این اقلام وجود دارد. در ادامه این مقاله به بررسی تمام گروه بندی ها می پردازیم.

کانکتور الکترونیکی چیست؟

پیش از آنکه انواع کانکتور الکترونیکی را مورد بررسی قرار دهیم بهتر است اطلاعاتی را درباره چیستی آن بدست آوریم. کانکتور الکترونیکی یک اتصال دهنده است که در دو نوع نری و مادگی تولید می شود. این محصول بر روی مدار می چسبند و برخی اتصالات را میان چند جزء رسانا در مدار الکترونیکی ایجاد می کند. این اقلام می توانند در شبکه های ماهواره ای، رادیویی، ماشین آلات و لوازم خانگی حضور داشته باشند‌. انواع مختلفی از این کانکتور ها روانه بازار شده است که در ادامه چند نمونه از آنها را ذکر می کنیم‌.
  1. اتصال دهنده های Backplane
  2. اتصالات باکس هدر
  3. اتصالات برد به برد
  4. اتصالات دو شاخه
  5. اتصالات کواکسیال 
  6. اتصالات یو اس بی
  7. کانکتورهای DIN
  8. بلوک های ترمینال 
  9. کانکتور پروفی باس
با توجه به کاربرد گسترده انواع کانکتور الکترونیکی در حوزه های مختلف نمی توان از خرید آن صرف نظر کرد. اما نکته ای که وجود دارد آن است که هر گروه از کانکتور ها برای انجام فرآیند‌های خاصی مناسب اند. پس پیش از خرید آنها باید حوزه کاربرد، و پس از آن نیز باید یک فروشگاه مطمئن برای خرید کانکتور الکترونیکی را شناسایی کنید. ما با معرفی کمپانی بزرگ آر اف کار را برای شما آسان کرده ایم.
آر اف کمپانی یکی از بزرگ ترین مجموعه هایی است که در حوزه ارائه انواع ابزارآلات حوزه شبکه از جمله کانکتور فعالیت دارد. به همین دلیل علاوه بر ارائه تنوع بی نظیر، می تواند این کالاها را با کمترین قیمت‌ های ممکن به مخاطب ارائه کند. البته این قیمت اندک دلیل بر بی کیفیت بودن قطعه نیست. چرا که کلیه محصولات این واحد با تضمین کیفیت و قیمت ارسال می شوند.

 


انواع کانکتور الکترونیکی

اتصال دهنده های Backplane

این مدل از انواع کانکتور الکترونیکی مانند یک پل یا ستون فقرات است که برای بکارگیری جمعی از PCB ها طراحی شده است‌. اتصال به گونه ای است که پایه یک pcb به ناچار به نمونه دیگر خود وصل می شود. این نوع کانتور بسیار کاربردی است و استفاده از آن در دستگاه های مخابراتی و رایانه ها بسیار رایج است. این قطعه می تواند امکان رد و بدل شدن اطلاعات میان اجزای مختلف یک سازه را فراهم کند.

اتصالات باکس هدر

کانکتور هایی که با عنوان باکس هدر روانه بازار می شوند، بر اساس تعداد و هدرهای خود شناخته می شوند. این اقلام حاوی یک باکس و تعدادی پایانه هستند. این پایانه ها به بهره گیری از یک نظم خاص در سبد چیده شده، و به واسطه هدر ها محاصره‌ شده اند. این اجزا در کنار ترمینال ها جای‌گذاری می شوند تا بیشتر در معرض دید باشند.

اتصال دهنده های برد به برد

اولین گروه از انواع کانکتور الکترونیکی که باید آنها را بررسی کنیم، برد به برد نام دارد. این اقلام می توانند دو مدار چاپی را بدون آنکه به کابلی نیاز باشد به هم وصل کنند. این اتصال دهنده ها هم مانند بسیاری از کانکتور های موجود در بازار در دو جنس نری و مادگی ساخته شده اند. آنها با کمک تعدادی PCB و با تکیه بر تکنولوژی نصب سطحی به مدار وصل می شوند‌‌. شما می توانید برای بهره گیری از این تولیدات، آنها را به دو شکل عمودی یا افقی وصل. کنید. 

اتصالات دو شاخه

اتصالات دو شاخه در دسته رایج ترین کانکتور های موجود در بازار قرار می گیرند. آنها به گونه‌ ای طراحی شده‌ اند که امکان قطع و وصل شدن دستگاه به برق را به راحتی فراهم می کنند. این اقلام با توجه به کاربردی که دارند در شکل ها و اندازه های مختلفی ساخته می شوند که IEC 60320  یکی از شناخته شده ترین آنها است. این نمونه معمولا در مرکز داده یا نمونه های کامپیوتری یافت می شود. البته NEMA 5-15 نیز نمونه پرکاربردی است که بیشتر در تکمیل ساختار لوازم خانگی از آن بهره می برند.

 

انواع کانکتور الکترونیکی

 

اتصالات کواکسیال 

اتصالات کواکسیال برای وصل کردن کابل های کواکسیال طراحی و ساخته شده اند. آنها می توانند داده های تصویری، سیگنال و اینترنت را از خود عبور دهند. این اقلام نیز مانند نمونه قبلی بر اساس شکل، اندازه و کاربردی که دارند گروه های مختلفی را تشکیل می دهند. کانتورهای SMA و BNC از جمله رایج ترین آنهاست‌.

اتصالات یو اس بی (USB)

کانکتور های یو اس بی اقلام پر طرفداری هستند که می توانند به دیسک های خارجی، دوربین و رایانه ها وصل شود. این نوع اتصال دهنده ها در انواع مختلفی تولید می شوند که USB-A، USB-C و USB-B از جمله آنها است‌. در میان اتصال دهنده های نام برده نوع USB-C قدرت انتقال داده بیشتری را به خود اختصاص می دهد. 

کانکتورهای DIN

قطعه نام برده می تواند در گروه گسترده ای از برنامه ها حضور داشته باشد. از جمله این برنامه ها می توانیم به اپ های انتقال صوت، تصویر یا اطلاعات اشاره کنیم. کانکتورهای DIN اصولا در دستگاه هایی مثل کنسول بازی یا سینمای خانگی یافت می شوند. این کانتور ها به داشتن عمر مفید بالا و کیفیت ساختاری مناسب مشهورند.

بلوک های ترمینال 

کارایی اصلی بلوک های ترمینال، اتصال سیم ها به یکدیگر است. به همین خاطر است که آنها را در جعبه های کنترل و تابلوهای برق به وفور می توان مشاهده کرد. اصلی ترین مزیتی این اتصال دهنده آن است که بدون استفاده از چین خوردگی یا لحیم کاری، می توان سیم ها را به صورت موقتی به یک سیستم وصل نمود. این کالاها دارای پیکربندی های مختلفی هستند که از جمله آنها می توان به پایانه فشار، فنری و پیچی اشاره کرد. 

 

انواع کانکتور الکترونیکی

 

کانکتور پروفی باس

این مدل از انواع کانکتور الکترونیکی جزو محدود تولیداتی است که حاوی سیم پیچی است. ‌این وسیله برای انتقال طیف گسترده ای از داده ها و بروز انشعاب بسیار مناسب است‌. افراد می توانند به واسطه این اتصال دهنده، به راحتی به سیستم یا شبکه وصل شوند‌. این محصولات درصد نویز بسیار کمی دارند و به واسطه تعدادی گیره به کابل ها وصل می شوند.

کلام پایانی

کانکتور ها اجزایی هستند که با وصل کردن آنها به یک مدار می توان جزئی از یک سیستم را کامل کرد. این محصولات به صورت موقتی بر روی بردها وصل می شوند و علاوه بر وصل کردن اقلام رسانا به یکدیگر برخی داده ها را از خود عبور می دهند. این محصولات دارای انواع مختلفی هستند که به طبع هر مدل کاربردهای خاصی را به خود اختصاص می دهد. کانکتورهای پروفی باس، بلوک های ترمینال، اتصالات کواکسیال و کانکتور های یو اس بی از جمله اقلام مشابهی است که می توان برای انواع کانکتور الکترونیکی به آنها اشاره داشت.
۶۲
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.
 

تحویل سریع

پشتیبانی 24 ساعته

ضمانت اصل بودن کالا

تعویض 7روزه

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

واردات، تهیه و توزیع انواع کابل و کانکتورهای مخابراتی RF، با بهترین کیفیت از معتبرترین کمپانی های جهان در کمترین زمان و با بهترین قیمت

فروشگاه آر اف با فراهم آوردن مجموعه ای از قطعات الکترونیک و انواع کابل و کانکتور توانسته به مقدار زیادی از نیازهای داخلی پاسخ دهد.
 
 
samandehi