امپدانس کابل کواکسیال چیست؟

امپدانس کابل کواکسیال چیست؟

امپدانس کابل کواکسیال 

کابل های کواکسیال در عرصه های صنعتی و غیر صنعتی دارای اهمیت ویژه ای هستند. آنها می توانند با تحمل فرکانس و جریان بالا اطلاعات را میان منبع و مدار رد و بدل کنند. این کابل های اطلاعاتی مقادیری مانند فرکانس، سیگنال، صوت تصویر و غیره را جا به جا می کنند. با بررسی مشخصات این کابل به این نکته پی می برید که یکی از مهم ترین عاملان تعیین کیفیت چنین کالایی مقدار امپدانس آن است. اما سوالی که پیش می آید آن است که امپدانس چیست؟ چه اهمیتی در این اقلام دارد؟ در ادامه این مطلب به بررسی پاسخ این سوالات می پردازیم. 
به زبان ساده، امپدانس کابل کواکسیال به مقدار مقاومتی اشاره دارد که کابل از خود در برابر جریان الکتریکی نشان می دهد. به عبارتی دیگر میزان مقاومتی که با ایجاد تضاد پتانسیل در برابر جریان تولید می شود را با نام امپدانس کابل کواکسیال می شناسند. بر اساس قواعد محاسبه ای اهم مقدار امپدانس با نسبت جریان به ولتاژ برابری می کند. این مشخصه را با حرف Z نشان می دهند.
یکی از اصلی ترین کاربرد های یک کابل کواکسیال تکمیل ساختار یک تلویزیون است. آن دسته از کابل هایی که این وظیفه را به دوش می کشند امپدانسی قریب بر 75 اهم را دارند. این سازه با پسوند RG 6 شناخته شده و در دسته پر استفاده ترین محصولات این حوزه قرار می گیرند. این سازه دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آنها حاوی مقدار اهم متفاوتی هستند. با این حال رایج ترین امپدانسی که انواع کابل کواکسیال می توانند داشته باشند به شرح زیر است.
  • 50 اهم
  • 52 اهم 
  • 75 اهم 
  • 93 اهم

چه عواملی در تعیین امپدانس موثر است؟

سه عنصر ابعاد، جنس هادی و نوع عایق بیشترین تاثیر را در کاهش یا افزایش امپدانس کابل کواکسیال دارند. کارشناسان این حوزه مقدار امپدانس این کابل ها را در وهله اول با آنالیز قطر داخلی و خارجی هادی تعیین می کنند. دومین عامل جنس هادی است.  جنس درونی و بیرونی هادی ممکن است از مس، آلومینیوم، نقره یا سایر آلیاژ ها باشد که این مشخصه نیز در تعیین این معیار عددی دخیل است. در نهایت آخرین پارامتری که می تواند موجب کم یا زیاد شدن مقدار اهم شود جنس و ضخامت عایق است. این عایق معمولا از مس جامد بدست می آید.

 

امپدانس کابل کواکسیال

 

اهمیت وجود امپدانس در کابل کواکسیال 

امپدانس کابل کواکسیال به گونه ای طراحی شده است که غیاب آن می تواند دو فرایند انتقال سیگنال و جلوگیری از تداخل مغناطیسی را به چالش بکشد. این معیار باید با نوع کابل و کلیه تجهیزات فرستنده و گیرنده سازگاری داشته باشد. تنها در این صورت است که سیگنال‌ به طور صحیح جا به جا می شود‌. عدم مطابقت این عضو با کابل می تواند عوارضی مانند افت کیفیت، انعکاس و هدر رفت سیگنال را به همراه داشته باشد. تداخل مغناطیسی از جمله چالش هایی است که یک کابل ارتباطی همواره با آن روبرو است. 
امپدانس می تواند با کمک یک منبع خارجی از بروز چنین تداخلاتی جلوگیری کند. با وجود این ضرورت باید کابلی را خریداری کنید ‌که کلیه مشخصه های فنی‌ آن از جمله امپدانس بر اساس استاندارد های وضع شده تعین شده باشد. واضح است که تهیه و توزیع یک کالای استاندارد تنها از عهده یک عرضه کننده برتر بر می آید. 
بر اساس نظرسنجی های انجام شده مجموعه آر اف یکی از معتبرترین عرضه کنندگان این حوزه است. این فروشگاه با اولویت قرار دادن کیفیت ساختاری محصولات و اعمال سود اندک بر آنها توانسته است درصد بالایی از رضایتمندی مشتریان خود را جذب کند. برای تهیه انواع کابل کواکسیال و تجهیزات وابسته کافی است به اطلاعات درج شده در صفحه مراجعه کنید.

کلام پایانی 

امپدانس کابل کواکسیال به مقدار مقاومتی اشاره دارد که کابل می تواند در صورت مواجهه با جریان الکتریکی از خود نشان دهد. این معیار معمولا بر اساس اهم محاسبه شده و علامت انحصاری آن حرف Z است. زمانی که مقدار امپدانس کابل کواکسیال در حد مناسبی باشد انتقال سیگنال‌ در راحت ترین و با کیفیت ترین شکل ممکن انجام می شود. در ثانی کابل از نفوذ سیگنال ها و تداخلات مغناطیسی نیز در امان می ماند. فروشگاه آر اف می تواند با بررسی شرایط کاری، حوزه مصرف و بودجه شما بهترین کابل کواکسیال را به شما ارائه کند.
 
۵۷
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.
 

تحویل سریع

پشتیبانی 24 ساعته

ضمانت اصل بودن کالا

تعویض 7روزه

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

واردات، تهیه و توزیع انواع کابل و کانکتورهای مخابراتی RF، با بهترین کیفیت از معتبرترین کمپانی های جهان در کمترین زمان و با بهترین قیمت

فروشگاه آر اف با فراهم آوردن مجموعه ای از قطعات الکترونیک و انواع کابل و کانکتور توانسته به مقدار زیادی از نیازهای داخلی پاسخ دهد.
 
 
samandehi