انواع کانکتور برق

انواع کانکتور برق
با کمی پرس و جو به این نتیجه می رسید که کانتور نوعی اتصال دهنده است که می تواند جریان الکتریکی را میان دو رسانا ایجاد کند. با توجه به این کارایی حساس، انواع مختلفی از اتصال دهنده ها روانه بازار شده است که هر یک وظیفه ای را به دوش می کشند. در این میان وظیفه کانکتور برق از همه حساس تر است. این قطعه عموما در سیم کشی ساختمان ها به کار می رود . البته بهره گیری از آن برای تکمیل ساختار یک دستگاه صنعتی نیز رایج است. برای درک این اجزا، بهتر است انواع آن را بهتر بشناسید. در ادامه این مقاله به بررسی انواع کانکتور برق می پردازیم.

کانکتور برق چیست؟

دریافت اطلاعات جامع درباره یک قطعه بیش از جمع آوری داده های جزئی درباره گروهی از آنها اولویت دارد. همان طور که پیش تر به آن اشاره کردیم کانکتور برق عضوی است که در سیم کشی ساختمان ها یا دستگاه های الکترونیکی قرار گرفته و جریان برق را از خود عبور می دهد. این قطعات بیشتر زمانی کارایی خود را نشان می دهند که جریان برق با اختلال روبرو باشد. اگر سیستمی را در اختیار دارید که نمی خواهید خرابی یک بخش به بخش دیگر نفوذ کند و هر قسمت را به صورت مستقل تعمیر کنید، بهتر است از انواع کانکتور برق استفاده کنید.
این اقلام به دو شکل مورد استفاده‌ قرار می گیرند. در حالت اول در قسمت زیرین پیچ ها چسبانده می شوند و در حالت دوم بر روی یک صفحه فلزی مونتاژ می شوند. پیش از آنکه از ترمینال برق یا همان کانکتور استفاده کنید، قسمتی از سیم را بردارید و روکش آن را جدا کنید. در این حالت می توانید پیچ ها را به آن وصل نمایید. بدیعی است که روکش یک سیم مانع ایجاد ارتباط میان کانکتور و جریان الکتریکی می شود.

 

 

معرفی 11 مدل از اصلی ترین کانکتور های برق

بر خلاف انتظارتان این قطعه دارای دسته بندی های مختلفی است. در واقع شما در هنگام خرید این وسیله با لیست بلند بالایی از انواع کانکتور برق مواجه می شوید. بدیهی است که برای انتخاب قطعه درست باید انواع آن را به درستی بشناسید. منظور از انتخاب درست، تهیه کانکتوری است که با سیم کشی یا سیستم شما همخوانی داشته باشد. چرا که انواع کانکتور های برق برای کاربرد های مختلفی ساخته شده اند. در ادامه 11 مدل از اصلی ترین آنها را ذکر می کنیم‌.
  • کانکتور DB15
  • کانکتور AUX
  • کانکتور RJ11
  • کانکتور RJ 45
  • کانکتور PS2
  • کانکتور BNC
  • اتصال دهنده اترنت
  • اتصال دهنده USB
  • اتصال دهنده  HDMI
  • اتصال دهنده DVi
  • اتصال دهنده VGA

 

انواع کانکتور برق

 

کانکتور DB15

کانکتور DB15 نوعی اتصال دهنده پرکاربرد است که با نام هایی مثل پورت گرافیک یا فیش VGA نیز شناخته می شود. این کانتور دارای دو ردیف است که در هر ردیف 15 پین کارگذاری شده اند. این قطعه جهت ارتباط دو دستگاه رادیویی طراحی شده است که از جمله آنها می توانیم به تلویزیون، ویدئو پروژکتور، مانیتور، کامپیوتر، لپ تاپ و … اشاره کنیم.

کانکتور AUX

اگر به دنبال کانکتوری هستید که در دستگاه های صوتی جایگذاری شود، کانکتور AUX بهترین گزینه برای شماست. این مورد با نام دیگر جک هدفون 3.5mm نیز در میان افراد اهل فن شناخته می شود. این قطعه کاربردی از سه عدد پین ساخته شده است که می تواند صوت را در دو کانال استریو میان تجهیزات متعدد صوتی جا به جا کند.

کانکتور RJ11

این نوع اتصال دهنده خود دارای سه دسته بندی دیگر است که هر کدام 2، 4 و 6 عدد پین را به خود اختصاص می دهد. این نوع ترمینال می تواند برای تکمیل اتصالات یک تلفن مفید واقع شود. به همین خاطر است که از کابل های دو زوج و سه زوجی که مخصوص تلفن هستند، پشتیبانی می کند. در این نوع ترمینال ها طیف رنگی از اهمیت خاصی برخوردار نیست. اما بهتر است هر دو سمت سیم به یک رنگ باشد.

کانکتور RJ 45

کارایی اصلی کانکتور RJ 45 در کابل اترنت خلاصه می شود. این محصول در حقیقت یک سوکت با طراحی استاندارد است که از ابتدا برای تکمیل ساختار یک شبکه تولید شده است. عمده سازه هایی که برای برقراری ارتباط با یک سامانه از اترنت استفاده می کنند، باید این نوع ترمینال را به همراه داشته باشند. درواقع این نوع اتصال دهنده یکی از مهم ترین اقلامی است که در لیست انواع کانکتور برق قرار می گیرد‌.

کانکتور PS2

شاید با دیدن این نام به یاد یکی از مشهور ترین کامپیوتر های برند IBM بیفتد. اتصال دهنده PS2 قطعه ای است که برای تکمیل ساختار این نوع کامپیوتر ها ضروری است. چرا که برای وصل کردن سیستم های ورودی از قبیل کیبورد، ماوس، میکروفون و ..‌. حتما باید از این اتصال دهنده استفاده‌ کرد. با اینکه امروزه استفاده از این نوع کامپیوتر به شدت کاهش یافته است، اما کانکتور PS2 هنوز هم یک قطعه مهم در این تجهیزات محسوب می شود.

 

انواع کانکتور برق

 

کانکتور BNC

این نوع ترمینال به گونه‌ ای طراحی شده است که برای وصل کردن انواع کابل کواکسیال به یکدیگر مفید باشد. این کابل ها می توانند اطلاعات صوتی و تصویری را از خود عبور دهند. اصلی ترین کارایی هم که به خود اختصاص می دهند، تکمیل تجهیزات دوربین های مدار بسته است. این قطعه می تواند در تجهیزات رادیویی، آزمایشگاهی، لوازم صوتی و تصویری و غیره حضور داشته باشد‌. اتصال دهنده BNC معمولا در دو حالت سرپیچی و پیچی تولید می شود.

اتصال دهنده اترنت

این نوع ترمینال که با نام دیگر RJ-45 نیز شناخته می شود، دارای دو سر است که قسمت اول آن به سوئیچ شبکه یا روتر، و بخش دیگر آن به پورت اترنت که معمولا بر روی کامپیوتر وصل می شود، اتصال داده می شود‌. حضور این ترمینال برای کارکرد صحیح سامانه و پروتکل ها ضروری است.

اتصال دهنده USB

اتصال دهنده های یو اس بی یکی از پر استفاده ترین ترمینال هایی است که می توانیم به آنها اشاره کنیم. این اقلام می توانند با وصل شدن به طیف گسترده از تجهیزات، داده هایی را که شامل عکس، ویدئو، تصویر و غیره است را از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل کنند. آنها از دو غالب 2.0 و 3.0 استفاده می کنند.

اتصال دهنده  HDMI

این نوع ترمینال قادر است صدا و تصویر را با کیفیت بالایی انتقال دهند. به همین خاطر است که بهره گیری از آن در استفاده های خانگی و غیرخانگی بسیار رایج است. اگر می خواهید یک کامپیوتر یا لپ تاپ را به تلویزیون منزل تان وصل کنید، کانکتور HDMI به بهترین شکل این کار را انجام می دهد.

اتصال دهنده DVi

اتصال دهنده DVi نیز یک کانکتور برق است. پس به آسانی می تواند حجم مشخصی از بار الکتریکی را از خود عبور دهد. این قطعه شامل دو بخش است که هر کدام به قطعه خاصی وصل می شوند. برای تکمیل عملکرد این ترمینال سری بزرگ تر آن را به پورت DVI و قسمت کوچک تر آن را به مانیتور وصل کنید.

اتصال دهنده VGA

اتصال دهنده VGA آخرین گزینه ای است که در این لیست بلند بالا به بررسی آن می پردازیم. این قطعه یک نوع کانتور تصویری غیر دیجیتال است که مانند نمونه قبلی یک بخش از آن به پورت، و بخش بعدی آن به مانیتور وصل می شود. لازم به ذکر است که نام دیگر آن sub است.

 



انواع کانکتور برق

سایر کانکتورهای برق

با اینکه در لیست فوق تعداد زیادی از انواع کانکتور برق را بررسی کردیم اما این تعداد به اینجا خاتمه نمی یابد. طیف کم کاربرد تری از این اتصال دهنده ها وجود دارد که ممکن است در دستگاه های خیلی قدیمی یا خیلی جدید به کار گرفته شوند‌. از جمله آنها می توانیم به کانکتور Lightning، GX، PH، آداپتور و … اشاره کنیم.
واضح است ‌که واحد عرضه کننده ای که قرار است کانکتور برق را از آن خریداری کنید باید با حساسیت بالایی انتخاب شود. چرا که کانکتور های مختلف همگی در ظاهر سالم به نظر می آیند اما عمر مفید و چگونگی کارکرد آنها امری است که تنها با خرید از یک فروشنده معتبر تضمین می شود‌. آر اف کمپانی نمونه بارزی از یک فروشگاه معتبر است. شما می توانید طیف گسترده ای از کانکتور ها و لوازم مشابه را با بالاترین کیفیت ساختاری و پایین ترین قیمت عرضه از این مجموعه خریداری کنید‌. رضایت مشتری بیش از کسب سود برای آر اف کمپانی اهمیت دارد. به همین دلیل است که این محصولات با بهای منصفانه ای فروخته می شوند. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات دقیق تر، به اطلاعات درج شده در صفحه مراجعه فرمایید.

 

کانکتور ها انواع مختلفی دارند که پر مصرف ترین آنها برای رد و بدل کردن جریان الکتریکی یا همان برق طراحی شده اند. آنها می توانند به اجزایی مثل دوربین، تلویزیون، کامپیوتر، سیستم های رادیویی و … وصل شوند و طیف گسترده ای از داده ها را رد و بدل کنند. بهره گیری از انواع کانکتور برق در تکمیل سیم کشی ساختمان ها نیز امری رواج یافته است. شما می توانید برای خرید انواع مختلفی از کانکتور برق، روی مجموعه بزرگ آر اف کمپانی حساب کنید.
۱۰۷
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.
 

تحویل سریع

پشتیبانی 24 ساعته

ضمانت اصل بودن کالا

تعویض 7روزه

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

واردات، تهیه و توزیع انواع کابل و کانکتورهای مخابراتی RF، با بهترین کیفیت از معتبرترین کمپانی های جهان در کمترین زمان و با بهترین قیمت

فروشگاه آر اف با فراهم آوردن مجموعه ای از قطعات الکترونیک و انواع کابل و کانکتور توانسته به مقدار زیادی از نیازهای داخلی پاسخ دهد.
 
 
samandehi