کانکتور الکترونیکی

کانکتور الکترونیکی

هنگامی که به یک مدار الکترونیکی نگاه کنید، با سیلی از وسایل کوچک و بزرگ مواجه می شوید که احتمالا چیستی بسیاری از آنها را ندانید. کانکتور الکترونیکی، یکی از ضروری ترین اقلامی است که می تواند در یک مدار وجود داشته باشد. این وسیله نوعی اتصال دهنده است که می تواند جزو مهمی از لوازم خانگی، اقلام ارتباطی، تجهیزات صنعتی و لوازم برقی را تشکیل دهد. تامین برق و مونتاژ قطعات از جمله کاربردهایی است که به کانکتور الکترونیکی نسبت داده اند. این نوع از اتصال دهنده ها معمولا به صورت موقتی استفاده می شوند و به راحتی می توان آنها را جا به جا کرد. البته در برخی موارد خاص از کانکتور هایی استفاده می کنند که پس از جایگذاری آنها امکان حذف یا جا به جایی شان وجود ندارد. در ادامه مقاله اطلاعات بیشتری را در رابطه با کانکتور الکترونیکی شرح می دهیم.

ساختار کانکتور الکترونیکی 

به طور کلی کانکتور الکترونیکی از دو بخش محفظه و کنتاکت‌ها تشکیل شده است. عضو محفظه که با عنوان دو شاخه نیز از آن یاد می شود، می تواند از بروز اتصال کوتاه جلوگیری کند. این قطعه با نگه داشتن پایانه ها، پایداری اتصالات ایجاد شده را تضمین می کند‌. همچنین دو قطعه پریزها و دوشاخه ها قادر اند ترمینال ها را از عوامل مخرب آب و هوایی محافظت کنند. به همین خاطر است که جنس ساختاری آنها معمولا از سرامیک یا پلاستیک قالب گیری شده است. کم یا زیاد بودن قطعات یک کانکتور به نوع ساختاری و البته کارایی که از آن انتظار دارید بستگی دارد. به عنوان مثال اتصال دهنده های کلید فقط در یک راستا قابلیت نصب دارند. 

کاربرد کانکتور الکترونیکی 

نام دیگر کانکتور اتصال دهنده است‌. با توجه به این عنوان ذکر شده می توان تا حدودی کارایی این وسیله را حدس زد. به طور کلی این عضو مکانیکی می تواند دو وسیله (که خود رسانای الکترونیکی هستند) را به هم وصل کرده و یک مدار الکترونیکی را میان آنها ایجاد کند. حال این مدار ممکن است در تجهیزات برقی کوچک و بزرگ بسیاری جای داده شود که پیش تر به چند نمونه از آنها اشاره کردیم.

 

ویژگی‌های کانکتور الکترونیکی 

این اقلام دارای برخی ویژگی ها هستند که آنها را از دیگر اتصال دهنده ها متمایز می کند. به عنوان مثال نمونه خاصی از این کانتور ها را می توان‌ در زیر آب استفاده کرد. این نمونه‌ ها معمولا مهر و موم شده اند و در برابر هوا و رطوبت مقاوم هستند. آنها به راحتی می توانند در برخی محیط های غیر متعارف و تحت فشار به فعالیت عادی خود ادامه دهند‌. گروه دیگری از کانکتور ها برای جایگذاری در قسمت های زیرین آب طراحی نشده اند. اما آنها هم تا حد مشخصی در برابر رطوبت مقاوم اند و از ایجاد هر گونه اتصالی یا تداخل الکترونیکی جلوگیری می کنند.
اگر سیستم یا حوزه کاری شما به گونه‌ ای است که کانتور ها ممکن است به رطوبت یا هرگونه روغن آغشته شوند جای نگرانی نیست. چرا که برخی کانکتور های الکترونیکی طوری ساخته می شوند که در برابر مشکلات ذکر شده مقاوم باشند. مقاومت در برابر آسیب تخلیه الکترواستاتیک و تداخل الکترومغناطیسی نمونه های دیگری از این ویژگی ها است‌. ناگفته نماند که مشخصات ذکر شده درباره گروهی از این محصولات است نه فقط یک کانکتور الکترونیکی.

 

کانکتور الکترونیکی

 

اصطلاحات رایج در کانکتورهای الکترونیکی 

محال است که برای کار کردن با کانکتور های الکترونیکی، احتیاجی به دانستن اصطلاحات رایج آن نداشته باشید. چرا که در این صورت با موجی از عبارت هایی روبرو خواهید شد که چیستی و کارایی آنها را نمی دانید. در ادامه لیستی از اصلی ترین اصطلاحات وابسته به کانکتور های الکترونیکی را ذکر می کنیم‌.
  • جنسیت کانکتور 
  • کلید زدن
  • مکانیسم های قفل
  • تماس با Pitch
  • تعداد کنتاکت
  • پین شماره گذاری
  • پین دنباله
  • چرخه های جفت گیری
  • خاتمه دادن
  • کوه
  • تسکین فشار
  • پارامترهای عملکرد

جنسیت کانکتور 

کانکتور های الکترونیکی اصولا در بسته های دو عددی و به صورت جفت روانه بازار می شوند. هر نیمه از این اتصال دهنده ها، یک جنسیت نری یا مادگی را به خود اختصاص داده اند. در اصلاحات کاری کانکتور ماده را جک و اتصال دهنده نر را دو شاخه می نامند. عضو مادگی دارای دو سوراخ است که پایانه ها در آن کارگذاری شده اند. این سوکت به اجزایی مثل دستگاه، سیم یا کابل وصل می شود. پس از آن ترمینال های کانکتور نری را در جک قرار داده و بدین ترتیب اتصال میان آنها را فعال می کنند.

کلید زدن

عمده کانکتور ها تنها در یک جهت قابلیت اتصال دارند.‌ چرا که بارهای الکترونیکی در این صورت با قطبیت به نمایش در می آیند. کلید زدن از جمله مشخصه های ساختاری این اتصال دهنده ها است که جهت گیری را در مسیر صحیح قرار می دهد. دو کلید در ساختار کانکتور به کار رفته است. کلید اول از ایجاد آسیب الکترونیکی و مکانیکی جلوگیری می کند. علاوه بر آن نمی گذارد که کانکتور در جهت یا زاویه اشتباه به سوکت وصل شود. در مقابل کلید دوم با اتصال دهنده های متقارن مقابله می کند.

مکانیسم های قفل

مکانیسم قبل می تواند اتصال دهنده را طی فرایند جفت گیری در جایگاه اولیه خود ثابت نگه دارد. این عضو همچنین از جا به جایی کانکتور در صورت لرزش یا ضربه جلوگیری می کند. واضح است که قطع اتصال ناگهانی کانکتور از دستگاه می تواند برخی آسیب ها را به همراه داشته باشد. مکانیسم های قفل در انواع مختلفی تولید می شوند که رزوه ظریف، سر نیزه، و فشاری از جمله آنها است.

تماس با Pitch 

عبارت تماس با Pitch به فاصله میانی پین های مرکزی با یکدیگر اشاره دارد. این فاصله عموما با معیار میلی متر اندازه گیری می شود. زمانی که پین ها در یک نقطه از پیش تعیین شده چیده می شوند حد فاصله میان آنها ممکن است با دیگری متفاوت باشد. این فاصله در چگونگی ایجاد ارتباط میان کانکتور های مختلف تاثیر گذار است.

تعداد کنتاکت 

زمانی که ساختار یک کانکتور الکترونیکی را با دقت بررسی کنید با تعدادی عنصر اتصال دهنده مواجه می شوید که با وجود رسانا بودنشان، در نقطه مرکزی سازه یک اتصال الکترونیکی را ایجاد می کنند. هرچه تعداد این کنتاکت ها بیشتر باشد، جریانی که در کانکتور به وجود آمده است قوی تر خواهد بود.

پین شماره گذاری

در نگاه تخصصی هر پایه‌ ای که در اتصال دهنده‌ ها وجود دارد خود یک کانکتور الکترونیکی مبتنی بر سریال است. هر شماره به یک پین خاص نسبت داده می شود‌. آن دسته از مدارهایی که به صورت مجموعه ساخته می شوند، پین هایشان بر خلاف عقربه ساعت چیده می شود.

چرخه های جفت گیری

منظور از چرخه جفت گیری تعداد دفعاتی است که یک کانکتور می تواند به دستگاه وصل و از آن جدا شود. چرخه جفت گیری در انواع مختلفی از کانکتور ها متفاوت است‌. به عنوان مثال کانکتور یو اس بی محدودیتی در قطع و وصل شدن به اجزای مختلف ندارد. این در حالی است که اتصال دهنده های FPC و FCC تنها چند بار قابلیت وصل شدن دارند.

 

کانکتور الکترونیکی

 

 

پین دنباله

پین های دنباله ترکیبی از پین ها هستند که با استفاده از یک نظم خاص در کنار هم چیده می شوند. در این حالت پیش از آنکه مجموعه گیری انجام شود، برخی اتصالات باید به پین دنباله وصل شوند. زمانی که این فرایند به اتمام برسد، شما شاهد کانکتوری هستید که از هر لحاظ می تواند کارآمد باشد.

کوه

عبارت کوه به چگونگی نصب اتصال دهنده بر روی دستگاه های مختلف اشاره دارد‌. البته برخی از افراد آن را Mount نیز می نامند. به طور کلی یک کانکتور را به اشکال مختلفی می توان وصل کرد که پایه کابل، پایه پانل، نصب لبه، نصب روی سطح و پایه تخته از جمله آنها است.

خاتمه دادن

خاتمه دادن یعنی قطع اتصال کانکتور پس از وصل کردن آن به دستگاه الکترونیکی. بر خلاف انتظار خاتمه دادن بیش از آنچه که فکر کنید دارای اهمیت و حساسیت است. بی احتیاطی در این امر می تواند موجب بروز اشکال در کانکتور یا سازه شود. پیشنهاد می شود ابتدا جریان الکتریکی را قطع کرده، و سپس اتصال دهنده را جدا کنید.

پارامتر عملکرد

پارامتر عملکرد اصطلاحی است که در آن اتصال دهنده در شرایط ایمنی قرار می گیرد و می تواند بدون بروز اشکال کار کند. این پارامترها دارای انواع مختلفی هستند که از جمله آنها می توان به حداقل دما، حداکثر دما، رتبه بندی ولتاژ و رتبه بندی جریان اشاره کرد.

تسکین فشار

تسکین فشار همان طور که از نام آن پیداست عملکردی است که نیروی اضافی که بر اتصال دهنده وارد شده است را، مهار می کند. در این میان کانکتور از لحاظ کارکردی به پایداری بیشتری دست پیدا می کند. علاوه بر آن از بروز آسیب های احتمالی به آن نیز جلوگیری می شود.
کانکتور الکترونیکی

 

انواع کانکتور الکترونیکی 

کانکتور های الکترونیکی دارای انواع مختلفی هستند. به طبع برای نتیجه گیری بهتر از هر کدام از آنها، باید نمونه ای را انتخاب کنید که بیشترین سازگاری را با دستگاه یا حوزه کاری شما داشته باشد. از جمله این اتصال دهنده ها می توانیم به اتصال دهنده های Backplane، اتصالات باکس هدر، برد به بلوک های ترمینال و غیره اشاره کنیم.
واضح است که طیف گسترده ای از این اقلام تنها زمانی می توانند برای شما مفید باشند که کیفیت ساختاری شان تضمین کننده باشد. این امر نیز به ارجاع به یک عرضه کننده معتبر بازمی‌ گردد. شما می توانید انواع مختلفی از کانکتور های الکترونیکی به همراه جمعی از کالاهای مشابه را با تضمین قیمت و کیفیت از مجموعه بزرگ آر اف کمپانی تهیه کنید. بی شک تهیه کانتور از این مجموعه تجربه موفقی را از خرید یک ابزار برای شما به جای خواهد گذاشت. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات دقیق تر با مشاورین مطرح تیم آر اف تماس بگیرید.
کانکتور یک اتصال دهنده است که می تواند یک یا چند قطعه که همگی رسانای برق هستند را، به یک مدار وصل کند. این کالا ها به دو شکل نری و مادگی تولید می شوند و معمولا به طور موقتی بر روی مدار وصل شده اند. کانکتور الکترونیکی انواع مختلفی دارد که در این مقاله به آنها اشاره کردیم. اگر قصد خرید کانکتور را دارید، فروشگاه بزرگ آر اف می تواند به شما کمک کند.
۴۸
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.
 

تحویل سریع

پشتیبانی 24 ساعته

ضمانت اصل بودن کالا

تعویض 7روزه

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

واردات، تهیه و توزیع انواع کابل و کانکتورهای مخابراتی RF، با بهترین کیفیت از معتبرترین کمپانی های جهان در کمترین زمان و با بهترین قیمت

فروشگاه آر اف با فراهم آوردن مجموعه ای از قطعات الکترونیک و انواع کابل و کانکتور توانسته به مقدار زیادی از نیازهای داخلی پاسخ دهد.
 
 
samandehi